School
Over 't Startnest
’t Startnest is een kleinschalige school met zo’n 250 leerlingen en 25 medewerkers: warm, open, positief en trots. We willen dat kinderen met plezier naar school gaan.
De basisschool is een belangrijke fase waarin de basis wordt gelegd voor de toekomst. Daarom bieden we een duidelijke structuur, veiligheid en ondersteuning, zodat iedere leerling zich gezien en gehoord voelt en zich kan ontwikkelen binnen de eigen mogelijkheden.
Over 't Startnest
’t Startnest is een kleinschalige school met zo’n 250 leerlingen en 25 medewerkers: warm, open, positief en trots. We willen dat kinderen met plezier naar school gaan.
De basisschool is een belangrijke fase waarin de basis wordt gelegd voor de toekomst. Daarom bieden we een duidelijke structuur, veiligheid en ondersteuning, zodat iedere leerling zich gezien en gehoord voelt en zich kan ontwikkelen binnen de eigen mogelijkheden.
Jenaplanonderwijs
’t Startnest werkt volgens het jenaplanconcept. Door uit te gaan van wat leerlingen echt nodig hebben, kunnen zij het beste uit zichzelf halen.
We leiden onze leerlingen op tot kritische wereldburgers door te werken aan:
Zelfstandigheid
Leerlingen stimuleren zelf keuzes te maken, problemen aan te pakken en pro-actief met hun weekplan aan de slag te gaan.
Eigen verantwoordelijkheid
Leerlingen nemen initiatief, dragen zorg voor hun werk én voor de wereld om hen heen. En worden zo eigenaar van hun eigen ontwikkeling.
Kritisch denken
Leerlingen uitdagen om vragen te stellen, na te denken en niet zomaar alles aan te nemen. Ze leren informatie te onderzoeken en een eigen mening te vormen – nieuwsgierig, open en bewust.
Reflecterend vermogen
Leerlingen leren stil te staan bij wat ze doen, denken en voelen. Door te reflecteren begrijpen ze zichzelf beter en zetten ze steeds nieuwe stappen in hun ontwikkeling.
Samenwerking
Samen bereik je meer dan alleen. We bouwen aan een leeromgeving waarin leerlingen leren luisteren naar elkaar, samenwerken, overleggen, elkaar helpen en samen successen vieren.
Onze aanpak
De kring, de centrale plek voor gesprekken, vieringen en sociale interactie, vormt in alle stamgroepen de start van de dag. In de ochtend staan verder de basisvakken centraal: taal, lezen, spelling, schrijven en rekenen.
’s Middags gaan de leerlingen aan de slag met vakken als wereldoriëntatie, expressie – muziek en handvaardigheid – en kunst en cultuur.
Wereldoriëntatie vormt het hart van het jenaplanonderwijs en bieden we thematisch aan; de leerlingen werken aan een aantal projecten per jaar. We gaan er graag op uit en halen de buitenwereld naar binnen. Zo geven gastsprekers lessen, gaan we naar voorstellingen en op excursie en betrekken we, waar mogelijk, de buitenruimte – schoolplein en park – bij ons onderwijs.
Samen
Samen doen vormt de kern van ons onderwijs. De leerlingen werken samen, spelen samen en praten en vieren samen. Tijdens de themaopening en -sluiting leren leerlingen vertellen, presenteren en met aandacht te luisteren en kijken. Alle groepen doen hieraan mee.
Ook vieren we feestdagen en andere belangrijke momenten samen. Leerlingen worden hierdoor bewust van het belang om met elkaar stil te staan bij belangrijke gebeurtenissen. Wij betrekken de ouders bewust actief bij wat er op onze school gebeurt.
Stamgroepen
In het jenaplanonderwijs zitten leerlingen van verschillende, aansluitende, leeftijden bij elkaar in een zgn. stamgroep. Meerdere stamgroepen vormen samen een bouw. Op onze school zijn er drie bouwen: onderbouw (groep 1/2), middenbouw (groep 3/4/5) en bovenbouw (groep 6/7/8).
Door de leeftijdsverschillen in de stamgroep, worden de mogelijkheden om van en met elkaar te leren vergroot. Naast de verschillende interesses van leerlingen, waardoor zij op cognitief vlak van elkaar kunnen leren, hebben leerlingen ook verschillende rollen in de stamgroep. Oudere leerlingen weten al goed hoe het gaat in de stamgroep en hebben hierdoor een meer coachende rol naar jongere leerlingen.
Groep 1 en 2
In de onderbouw staat leren spelen centraal. Spelontwikkeling en woordenschat krijgen veel aandacht. De leerlingen leren samen spelen, delen, omgaan met emoties en samenwerken. We werken thematisch. De thema’s liggen dicht bij de belevingswereld van de leerlingen. De leerkracht begeleidt en observeert de ontwikkeling van elke leerling.
Groep 3, 4 en 5
In de middenbouw maken leerlingen de overstap naar meer gestructureerd leren, zoals lezen, rekenen en schrijven. Er blijft ruimte voor spel, beweging en samenwerken. In de ochtend ligt de focus op rekenen, taal en spelling. De leerlingen krijgen deze vakken van een vaste leerkracht in een groep met hun eigen leeftijdsgenoten. Dit is het dagelijkse instructiemoment. In de middag is er aandacht voor wereldoriëntatie, muziek en creativiteit. De stamgroepleider biedt gerichte begeleiding aan groepjes en individuele leerlingen.
Groep 6, 7 en 8
In de bovenbouw ligt ook in de ochtend de focus op rekenen, taal en spelling. In de middag is er ruimte voor wereldoriëntatie, muziek en expressie. Er wordt steeds meer zelfstandigheid van de leerlingen verwacht, zodat ze goed voorbereid zijn op de overgang naar het voorgezet onderwijs. In de bovenbouw krijgen de leerlingen ook huiswerk ter voorbereiding op de overstap.
Team
Op ’t Startnest werkt een bevlogen, creatief en enthousiast team van leerkrachten. Wij maken samen goed onderwijs, zijn betrokken bij de leerlingen en bij elkaar en kijken naar elkaar om. We staan open voor verandering en vernieuwing.
Schoolbestuur
Jenaplanschool ’t Startnest maakt onderdeel uit van Onderwijsstichting Wijzer aan de Amstel. Deze bestaat uit zes basisscholen in Uithoorn en De Kwakel. Zo’n 200 medewerkers zetten zich dagelijks in om bijna 2.200 leerlingen goed en aantrekkelijk onderwijs te geven. De aangesloten scholen kenmerken zich door kwalitatief goed onderwijs, professionaliteit en een warme sfeer.
Leerlingenraad
De leerlingenraad bestaat uit leerlingen uit de groepen 5 t/m 8. Elke stamgroep kiest een of twee leerlingen die hun groep vertegenwoordigen. De leerlingenraad informeert regelmatig bij de leerlingen in hun groep welke vragen en ideeën er leven. Deze worden geagendeerd voor de vergaderingen, die een paar keer per jaar plaatsvinden. Een van de teamleden begeleidt de leerlingenraad.