Kwaliteit
Ontwikkeling leerling
Bij ons staat de ontwikkeling van iedere leerling centraal. Daarom zetten we sterk in op vroege signalering van mogelijke knelpunten, zodat we snel en doelgericht ondersteuning kunnen bieden. Of het nu gaat om de sociaal-emotionele, motorische of cognitieve ontwikkeling – we zorgen ervoor dat iedere leerling krijgt wat het nodig heeft om te groeien.
Ontwikkeling leerling
Bij ons staat de ontwikkeling van iedere leerling centraal. Daarom zetten we sterk in op vroege signalering van mogelijke knelpunten, zodat we snel en doelgericht ondersteuning kunnen bieden. Of het nu gaat om de sociaal-emotionele, motorische of cognitieve ontwikkeling – we zorgen ervoor dat iedere leerling krijgt wat het nodig heeft om te groeien.
Leerlingvolgsysteem
Op onze school volgen we de ontwikkeling van leerlingen nauwgezet via ons Leerlingvolgsysteem (LVS). Hiermee houden we per leerling en per (stam)groep bij hoe de ontwikkeling verloopt, en gebruiken we deze gegevens om ons onderwijs continu te verbeteren.
In de onderbouw werken we met het Digikeuzebord en volgen we o.a. de ontwikkeling van taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotionele vaardigheden en zelfstandigheid via observaties en leerlijnen. Vanaf groep 3 maken we gebruik van zowel methode-gebonden als methode-onafhankelijke toetsen, zoals Cito Leerling in Beeld. Deze toetsen geven inzicht in vakken als technisch en begrijpend lezen, rekenen, spelling en woordenschat. De resultaten worden twee keer per jaar besproken met het team en vormen de basis voor verdere onderwijsontwikkeling.
We werken met blokplannen: per vakgebied stellen we doelen op en stemmen we instructie af op onderwijsbehoeften.
Zorgteam
Ons zorgteam bestaat uit de directeur, kwaliteitscoördinator en een of twee onderwijsondersteuners. Elke zes weken komt dit team samen om de leerlingenzorg te monitoren, toetsgegevens te bespreken en aanbevelingen te doen aan de leerkrachten en bouwcoördinatoren.
Daarnaast bezoeken de directeur en kwaliteitscoördinator elk schooljaar minimaal twee keer alle stamgroepen. Op onze jenaplanschool erkennen we dat elke leerling uniek is en een eigen leerweg volgt. We sluiten aan bij verschillen in leerstijl en kwaliteiten.
Ondersteuning
Onze school biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen. De intern begeleider ondersteunt leerkrachten bij het afstemmen van het onderwijs op de behoeften van de groep en individuele leerlingen. In een blokplan legt de leerkracht vast welke extra instructies of hulpmiddelen nodig zijn.
Passend onderwijs betekent dat we zo goed mogelijk aansluiten bij de onderwijsbehoeften van alle leerlingen. Soms is ondersteuning in de klas voldoende, maar het kan ook zijn dat er meer nodig is. We kijken altijd wat een leerling nodig heeft om zich te kunnen ontwikkelen en of het welzijn in balans is. Als extra ondersteuning nodig is, overlegt de leerkracht met de intern begeleider en worden ouders betrokken. In sommige gevallen wordt er een ondersteuningsteam (OT) samengesteld. Hierin bespreken we met ouders, de onderwijsspecialist van het Samenwerkingsverband Amstelronde en de directeur welke ondersteuning het beste past.
Ouder- en kindadviseur
Opvoeden van kinderen is niet altijd makkelijk. Zeker niet als er in het gezin bepaalde uitdagingen zijn – zoals zorgen om het gedrag van een kind, financiële problemen, een scheiding of een verlies in de familie.
Daarom is Jet Wesselingh van Uithoorn voor Elkaar aan onze school verbonden als ouder- en kindadviseur. Zij denkt graag mee, zoekt samen naar oplossingen en kan, als dat nodig is, doorverwijzen naar passende hulp. Deze hulp is gratis. Jet is bereikbaar via oka@uithoornvoorelkaar.nu of 06 14 88 37 34.
Vertrouwenspersoon
Een vertrouwenspersoon is het aanspreekpunt voor leerlingen, ouders en medewerkers met klachten of problemen die met school te maken hebben. Hierbij valt te denken aan pesten, ongewenst gedrag of machtsmisbruik.
De interne vertrouwenspersoon bij ons op school is Hannelore Pomstra.